Vitamine D speelt een zeer belangrijke rol bij het immuunsysteem en bij een goede werking van de spieren. Het is ook nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen.
Het is daarom erg belangrijk voor jouw algehele welzijn.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D (90%!)
Het lichaam maakt onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aan. Als het lichaam het zelf aanmaakt blijft jouw vitamine D spiegel langer stabiel en op pijl. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren.
De meeste Nederlanders blijken te weinig via hun voeding binnen te krijgen. Helaas helpen voedingssupplementen slechts zeer kort na de inname en deze stimuleren het lichaam niet om zelf de vitamine D aan te maken en op pijl te houden. Als boost kunnen voedingssupplementen best even helpen maar zon blijkt noodzakelijk te zijn.

Wel is er veel verschil in de kwaliteit van voedingssupplementen.
Een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak.

Voldoende Vitamine D in Nederland?
Het klimaat in Nederland is te wisselvallig om structureel voldoende zonlicht te krijgen.
Vaak wordt dit ook nog eens ernstig verslechterd doordat teveel mensen cosmetica gebruiken met zonbescherming. Zonbescherming (SPF) is verstandig als jouw huid die dag erg veel zon krijgt te verduren maar de rest van het jaar blokkeert deze dagcrème, foundation, etc. nou net dat ene kleine stukje huid die anders het lichaam zou aansporen om zelf de vitamine D aan te maken.

Gebruik daarom alleen cosmetica met een SPF beschermingsfactor als het écht nodig is!
Er komen de afgelopen jaren zeer veel mensen bij professionele zonnestudio’s om de aanmaak van vitamine D te stimuleren. Dit is steeds vaker via huisartsenpraktijken.
Omdat vitamine D zeer nauwkeurig meetbaar is, is onomstotelijk zichtbaar geworden dat een zonnebank kuurtje op de juiste typen zonnebanken (met UV-B) de vitamine D bloedwaarde significant verhoogd.

Zonlicht versus zonnebank licht
Zonnebanken gaven in het verleden vrijwel altijd alleen maar UV-A af.
UV-A is prima om te bruinen maar voegt verder niets toe aan de algehele gezondheid. Om deze reden werden zonnebanken vaak afgeraden. Het is goed te weten dat er al jaren professionele zonnestudio’s zijn, die apparatuur hebben die naast de UV-A juist ook voldoende UV-B bieden.Zolang je niet verbrandt en na elke zonnebank sessie de huid een dagje rust geeft om haar werk te kunnen doen zullen deze professionele zonnebanken de aanmaak van vitamine D juist duidelijk stimuleren.

Het lichaam merkt tegenwoordig geen verschil meer tussen het licht van een professionele zonnebank en het licht van de zon buiten.
Omdat de professionele zonnestudio’s diverse sterkten zonnebanken hebben en deze apparaten van een timer zijn voorzien biedt dit de mogelijkheid gedoseerd en verantwoord te zonnen.

Vitamine D; voeding én zonlicht!
Vitamine D komt in de voeding voor in 2 vormen:

  1. ergocalciferol (vitamine D2)
  2. cholecalciferol (vitamine D3)

Beide vormen worden aangemaakt onder invloed van UVB-B uit zonlicht. Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels en vitamine D3 in de huid van mens en dier. Daarom komt vitamine D3 van nature voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

De aanbevolen dagelijkse vitamine D-waarde (ADH) legt de Gezondheidsraad vast in voedingsnormen. Deze voedingsnormen zijn gebaseerd op de richtlijnen van de European Food Safety Authority (EFSA). De voedingsnormen geven aan hoeveel je idealiter van een bepaalde stof moet binnenkrijgen om gezond te blijven. In de voedingsnorm ligt vast wat de totale behoefte is aan vitamine D. De aanbevolen vitamine D-waarde is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn de afgelopen jaren flink veranderd en er wordt naast voeding steeds meer gefocust op zonlicht om voldoende vitamine D aan te maken.

De meeste adviezen variëren tussen de 10 en 50 microgram.

Dit is de afgelopen jaren naar boven bijgesteld omdat steeds meer mensen een tekort blijken te krijgen.

Wat een normale vitamine D-waarde is – oftewel hoeveel vitamine D je per dag moet binnenkrijgen – is afhankelijk van een aantal factoren, zoals:

  • leeftijd
  • huidskleur
  • zonlichtblootstelling
  • voedingsgewoonten

De EFSA heeft adviezen opgesteld voor groepen in Nederland die extra risico lopen om te weinig vitamine D aan te maken:

  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen ≥ 50 jaar
  • Mannen ≥ 70 jaar
  • Mensen die weinig buiten komen
  • Bewoners van verpleeg- of verzorgingshuizen
  • Mensen met osteoporose (botontkalking)
  • Kinderen
  • Mensen met een donkere huidskleur
  • Ook gesluierde vrouwen lopen mogelijk extra risico

De normen en aanvullingsadviezen van de overheid zijn bedoeld om een vitamine D-tekort te voorkomen en niet om dit tekort te behandelen. Vrouwen die borstvoeding geven kunnen extra vitamine D nemen of regelmatig even zonlicht op hun huid late komen, zodat de baby voldoende binnenkrijgt. Deze norm houdt geen rekening met ziekten die tot een afwijkende behoefte aan vitamine D kunnen leiden, zoals nierziekten of een gestoorde vetopname. Vraag in dat geval advies over de aanbevolen hoeveelheid vitamine D per dag aan je medisch behandelaar.

 

Wil je persoonlijk advies of heb je vragen, vraag dan een van de zonneconsulenten.

Bronnen:
Zon Wijzer
Auteur: Han van der Rhee Uitgever: Prometheus/Bert Bakker Nederlands Druk: 1 9789035141889 april 2014 Paperback 160 pagina’s

 Zonnen mag
Auteur: Han van der Rhee Uitgever: Nieuw Amsterdam Nederlands Druk: 1 9789046808214 april 2010 Paperback 160 pagina’s

 Nieuw licht op vitamine D
Auteur: Gert E. Schuitemaker G.E. Schuitemaker Uitgever: Ortho Communications & Science B.V., Nederlands Druk: 1 9789076161105 oktober 2008 Hardcover 104 pagina’s

 Website Nederlands Huisartsen Genootschap
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77197

 Website Voedingscentrum
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *